شرکت سهند ارتباط خاورمیانه
تلفیق خلاقیت و یکپارچگی

سیستم مدیریت انرژی (EMS) و سیستم مدیریت ساختمان (BMS)

انتشار در 18 آبان 1401 در

امروز قصد بررسی سیستم مدیریت انرژی (EMS) و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) را داریم.

شهروندان در سراسر جهان به دنبال کارآمدترین راه ها برای بهره برداری از املاک و مستغلات مهم تجاری خود هستند. اصطلاحاتی مانند سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS) سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS) و سیستم‌های اتوماسیون ساختمان (BAS) کلماتی هستند که می‌توانند در مسیر بهره‌ وری مطرح شوند. این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند و در نتیجه، مردم متوجه نمی شوند که اگرچه اتوماسیون ساخت و ساز و مدیریت ساختمان ممکن است مترادف باشند، اما مدیریت انرژی بسیار متفاوت است.

سیستم مدیریت انرژی (Energy Management System)

سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS) سیستم‌های مبتنی بر رایانه هستند که مصرف انرژی شما را اندازه‌گیری می‌کنند و به دنبال فضاهایی می‌گردند که بازده انرژی شما را بهبود بخشد.

در میان موارد دیگر، سیستم‌های مدیریت انرژی را می‌توان برای ردیابی تجهیزات سطح دستگاه مانند واحدهای HVAC و سیستم‌های روشنایی به طور مرکزی در مکان‌های مختلف، مانند سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و سایت‌های رستوران استفاده کرد. EMS یک تصویر کلی از مصرف انرژی شما ارائه می دهد، مشکلی با توانایی بزرگنمایی داده ها در سطح سیستم رخ می دهد.

سیستم‌های مدیریت انرژی همچنین ممکن است توانایی محاسبه، ارسال و ردیابی عملکردهایی را داشته باشند که به مدیران تأسیسات و ساختمان‌ها اجازه می‌دهد داده‌ها و اطلاعاتی را به دست آورند که آنها را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد فعالیت‌های انرژی در سراسر سایت خود بگیرند. سیستم های مدیریت انرژی مصرف انرژی یک ساختمان 21 طبقه را به طور متوسط ​​50 درصد کاهش می دهد.

بررسی عناوین مدیریت ساختمان (BMS)/ اتوماسیون ساختمان (BAS)

سیستم های مدیریت ساختمان (BMS)، مترادف با سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS)، سیستم های مبتنی بر کامپیوتر هستند که در ساختمان برای خودکارسازی عملکردها استفاده می شوند.

این سیستم برای خودکارسازی کنترل هایی مانند تهویه، حفاظت، روشنایی و برق در نظر گرفته شده است. این برای رویه‌های اضطراری مفید است زیرا امکان واکنش بهتر به حوادثی مانند هشدارهای آتش‌سوزی، نقض‌های امنیتی، مشکلات تهویه مطبوع و موارد دیگر را فراهم می‌کند. نمونه ای از سیستم ایمنی آتش نشانی خودکار ممکن است این باشد که آسانسورها را در طبقه همکف به طور ایمن خاموش کنند تا در صورت آتش سوزی ساختمان هیچ کس نتواند به آنها دسترسی داشته باشد. همچنین بسته به اتاق به اتاق، می‌توان آن را برای تطبیق پذیری و قدرت برنامه‌ریزی کرد. تقریباً 40 درصد از کل انرژی ساختمان ها معمولاً توسط یک BMS کنترل می شود، بنابراین اگر BMS به درستی پیکربندی نشده باشد، می تواند 20 درصد از کل انرژی مصرفی ساختمان ها را به خود اختصاص دهد.

آیا سیستم های مدیریت انرژی می توانند با سیستم های مدیریت ساختمان کار کنند؟

بله، سیستم مدیریت انرژی (EMS) و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) گذشته همکاری شگفت انگیزی دارند. دلیل اینکه درک تفاوت بین سیستم های مدیریت انرژی و سیستم های مدیریت ساختمان بسیار مهم است این است که هر دو هدف یکسانی دارند، اما مکمل یکدیگر هستند.

در حالی که سیستم های مدیریت انرژی بر جزئیات در سطح خرد متمرکز هستند، سیستم های مدیریت ساخت و ساز بر دانش در سطح کلان تمرکز می کنند. این آنها را در موقعیت های مکمل کامل قرار می دهد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که EMS و BMS به دو زبان کاملاً متفاوت صحبت می کنند و به همین دلیل، یک واسطه برای ترجمه بین این دو مورد نیاز است. BACnet متداول ترین مبدل مورد استفاده است.

 سیستم مدیریت انرژی یا EMS : میکرو

حسگرهای استفاده شده توسط EMS تمام داده های تله متری را در سطح دستگاه جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند، به همین دلیل است که EMS در سطح میکرو کار می کند. این تحقیق در سطح خرد چیزی است که EMS را به روشی قدرتمند برای تصمیم گیری تبدیل می کند. این اطلاعات بینشی در مورد مصرف انرژی و کارایی کلی ساختمان ارائه می دهد، زیرا درک می کند که چگونه هر قطعه از تجهیزات / واحد HVAC به صورت جداگانه کار می کند و سپس می تواند داده ها را با هم جمع کند تا به مدیر تاسیسات یا املاک یک تجزیه و تحلیل تصویری جامع از آنچه در واقع اتفاق می افتد ارائه دهد.

مدیر می‌تواند مصرف کلی انرژی را با اطلاعاتی که ردیابی می‌کند ارزیابی کند، و همچنین می‌تواند واحدهای خاصی را که عملکرد ضعیفی دارند و همچنین اقدامات خاصی برای حداکثر کردن و تنظیم مصرف انرژی آنها تشخیص دهد. سپس داده ها و مشاهدات ارائه شده توسط EMS برای سفارشی کردن BMS به گونه ای استفاده می شود که به نواحی مختلف می پردازد و آن را حتی مفیدتر می کند.

برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید