شرکت سهند ارتباط خاورمیانه
تلفیق خلاقیت و یکپارچگی

تفاوت پچ کورد با اترنت

انتشار در 30 آبان 1401 در

تفاوت پچ کورد با اترنت

اترنت چیست

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم تفاوت پچ کورد با اترنت چیست؟ “اترنت” نوعی پروتکل است و روشی را تعریف می کند که بیت های اطلاعات در یک رسانه خاص حرکت می کنند. کابل هایی مانند کابل فیبر نوری، کابل جفت تابیده یا کواکسیال و کابل دسته بندی متعلق به کابل اترنت می باشد. و دو نوع رایج کابل اترنت کابل شبکه مسی و کابل فیبر نوری هستند. معمولاً برای ساده‌تر کردن نام، مردم عادت می‌کنند کابل‌های اترنت دسته‌بندی مانند Cat5، Cat5e و Cat6 را به عنوان کابل اترنت بخوانند.

اترنت پروتکلی است که نحوه انتقال اطلاعات از طریق کابل را توضیح می دهد. کابل های اترنت به سادگی سیم هایی هستند که با پروتکل های اترنت مطابقت دارند. این کابل ها از مس یا فیبر نوری ساخته شده اند. کابل های پچ صرفاً کابل های اترنت هستند که در هر دو انتها کانکتور دارند. بنابراین، هنگام مقایسه کابل‌های اترنت با کابل‌های پچ، تفاوت چیست؟ علاوه بر داشتن کانکتور در دو انتها، کابل های پچ معمولاً بسیار کوتاهتر از کابل های اترنت استاندارد هستند.

شبکه‌های بزرگ با دستگاه‌ها، سوئیچ‌ها، روترها و «پچ‌پنل‌ها» هم از کابل‌های اترنت بلند و هم از کابل‌های پچ کوتاه‌تر استفاده می‌کنند. پچ پنل ها نوعی تابلو برق شبکه هستند که دارای پورت های زیادی برای اتصال دستگاه ها به شبکه هستند. این پانل ها خاموش کردن یا پیکربندی مجدد دستگاه های خاص را بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران بسیار آسان تر می کنند. سیم های کوتاهی که دستگاه ها را از طریق یک پچ پنل در یک پشته یا کمد شبکه به یک شبکه متصل می کنند «کابل پچ» نامیده می شوند.

 

در مورد پچ کابل چطور؟

 

کابل پچ که گاهی به آن پچ کورد نیز می‌گویند، طولی از کابل است که در دو سر آن رابط‌هایی دارد که برای اتصال دستگاه انتهایی به چیز دیگری مانند منبع برق استفاده می‌شود. مشابه کابل های اترنت، کابل پچ فیبر و کابل پچ اترنت مانند کابل فیبر پچ LC یا کابل پچ Cat6 RJ45 وجود دارد. و کابل های پچ اغلب برای مسافت های کوتاه در ادارات و کمدهای سیم کشی استفاده می شود. کابل پچ اترنت می تواند کامپیوتر را به هاب شبکه، روتر یا سوئیچ اترنت متصل کند که برای افرادی که شبکه های کامپیوتری خانگی را می سازند مفید است.

کابل های پچ با نوع یا دسته کابل های اترنت که شبکه روی آنها اجرا می شود، سازگار است. این به این دلیل است که اگرچه کابل اترنت cat6 با cat5 سازگار است، cat6 پهنای باند بیشتری دارد و قادر است داده ها را با سرعت بالاتری نسبت به cat5 انتقال دهد. اگر یک کابل پچ cat5 دستگاه هایی را که روی شبکه cat6 اجرا می شوند وصل می کند، ممکن است سرعت کار شروع به کند شدن کند.

تفاوت پچ کورد و اترنت

بیشتر کابل‌های پچ به کابل‌های «مستقیم» یا «گذر از طریق» معروف هستند که سیگنال‌ها را مستقیماً از دستگاه به سوییچ، روتر یا پنل ارسال می‌کنند. یک نوع تخصصی از کابل پچ، کابل متقاطع است. این کابل ها جهت ارسال و دریافت داده ها را بر روی یکی از کانکتورها معکوس می کنند. کابل‌های پچ اترنت معمولی دو نوع دستگاه مختلف مانند روتر را به رایانه یا مودم به روتر متصل می‌کنند. با این حال، هنگام اتصال دو نوع دستگاه مشابه، مانند یک کامپیوتر به یک کامپیوتر، یک کابل متقاطع لازم است تا به ماشین‌ها اجازه دهد همزمان سیگنال‌ها را بین یکدیگر ارسال و دریافت کنند. اگر سیم‌کشی داخل کابل «از روی هم عبور نمی‌کرد» یا به پین‌های مختلف در یک طرف متصل نمی‌شد، سیگنال‌ها سعی می‌کردند در دو جهت مختلف از یک سیم بروند و سیگنال به جایی نمی‌رسید.

 

بنابراین، به زبان ساده، کابل اترنت به انواع کابل اطلاق می شود. در حالی که کابل پچ دارای کانکتورهایی در دو انتها است و متعلق به بخشی از کابل اترنت است. این تفاوت بین آنهاست.

 

آیا همه کابل های اترنت یکسان هستند؟

 

خیر با توجه به توضیحات بالا انواع کابل های اترنت مانند کابل فیبر نوری، کابل کراس اوور اترنت و کابل مسی دسته بندی می شود. مشخصات و کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کابل فیبر نوری برای فواصل طولانی یا برای کاربردهایی که به پهنای باند بالا یا ایزوله الکتریکی نیاز دارند استفاده می شود. در حالی که از کابل های متقاطع اترنت در ساختمان ها استفاده می شود.

 

آیا کابل پچ یک کابل مستقیم است؟

 

کابل های سیمی مستقیم معمولاً برای اتصال میزبان به مشتری استفاده می شود. در اینجا کابل پچ cat5e را به عنوان مثال در نظر بگیرید. کابل پچ سیمی مستقیم cat5e برای اتصال کامپیوترها، چاپگرها و سایر دستگاه های سرویس گیرنده شبکه به سوئیچ روتر یا هاب (دستگاه میزبان در این مثال) استفاده می شود. با این حال، وقتی صحبت از کابل فیبر پچ می شود، چیزی به نام کابل مستقیم وجود ندارد.

 

آیا می توانم از کابل پچ به عنوان کابل اترنت استفاده کنم؟

 

آره. در بیشتر موارد، یک کابل اترنت و یک کابل پچ می توانند در شبکه های مسی یکسان باشند. اما حالت بعدی معمولاً برای «پچ کردن» از پچ پنل به سوییچ کوتاه‌تر است. به عنوان مثال، نیاز به استفاده از کابل اترنت 100 فوتی Cat6 برای سیم کشی شبکه خانگی وجود دارد. در این شرایط می توان از پچ کابل 100 فوتی Cat6 به عنوان کابل اترنت استفاده کرد.

انواع کابل های اترنت متنوع هستند، که تفاوت اساسی بین کابل های اترنت و کابل های پچ است. بنابراین، وقتی صحبت از کابل اترنت در مقابل کابل پچ می شود، درک انواع و کاربردهای آنها کلید مقایسه و درک آنهاست.

 

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید