شرکت سهند ارتباط خاورمیانه
تلفیق خلاقیت و یکپارچگی

سیستم اتوماسیون ساختمان

انتشار در 19 آبان 1401 در

اتوماسیون ساختمان چیست؟

سیستم اتوماسیون ساختمان چگونه کار می کنند؟ 

سیستم اتوماسیون ساختمان بر اجزای مختلف داخل ساختار یک خانه نظارت می کنند و وظیفه فراهم کردن، گرمایش، سرمایش، تهویه، روشنایی، تهویه مطبوع (HVAC)، عملکرد و دوام سیستم های HVAC برای فعالیت های ساختمانی امروزی مهم است. سیستم های اتوماسیون ساختمان به این موارد نظارت می کند تا به مدیران هشدار دهد.

هدف اصلی این شکل از زیرساخت، افزایش عملکرد شبکه، کاهش هزینه ها و افزایش حفاظت است. بسیاری از این بخش‌ها توسط یک برنامه مدیریت ساختمان متمرکز کنار هم قرار می‌گیرند، اما این تعریف ساده‌سازی چیزی است که واقعاً در پشت صحنه می‌گذرد.
سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) یک روش عالی برای کنترل کردن سیستم های ساختمان ارائه می دهد. گزینه های مدرن اطلاعات مفیدی در مورد فرایندها ارائه می دهند، از کشف ایرادات در پیشبرد هدف تا بهینه سازی مداوم عملکرد. بیشتر فرایندها بدون هیچ گونه ورودی مستقیم اداره می شوند و به مدیران  این امکان را می دهد تا روی موضوعاتی که نیاز به توجه کامل آنها دارند ، تمرکز کنند.

اجزای اصلی یک BAS

سیستم اتوماسیون ساختمان را می توان در طول ساخت و ساز اولیه یا از طریق فرآیند مقاوم سازی به یک سازه موجود اضافه کرد. از پنج دسته مولفه برای ارائه یک محیط هوشمند برای ساخت و ساز استفاده می کند.

حسگرها:

این دستگاه ها دما، رطوبت، تعداد افراد در یک اتاق، سطح روشنایی و مقادیر دیگر را کنترل می کنند. سنسورها این اطلاعات را به کنترل کننده های مرکزی منتقل می کنند.

کنترل کننده:

بخش به عنوان “روح” BAS عمل می کند. داده‌های حسگر را جمع‌آوری می‌کند و سپس دستوراتی را به دستگاه‌های HVAC، سیستم‌های روشنایی، هشدارهای ایمنی و سایر قطعات متصل ارسال می‌کند.

دستگاه های خروجی:

هنگامی که یک فرمان توسط کنترلر ارسال می شود، محرک ها و رله ها برای برآورده کردن الزامات وارد عمل می شوند. برای مثال، آنها می توانند گرمایش را در قسمت خاصی از ساختمان به حداقل برسانند یا افزایش دهند، روشنایی را در دفاتر خالی کم کنند یا تهویه مطبوع را قبل از رسیدن افراد به محل کار روشن کنند.

نحوه عملکرد BAS

یک BAS در درجه اول به منظور کنترل گرمایش، سرمایش، تهویه، روشنایی و سایر سیستم های ساخت و ساز حیاتی است. با این وجود، سیستم اتوماسیون ساختمان ساخت و ساز اغلب اجزای فردی خود را دنبال می کنند تا به مدیران ساخت و ساز در مورد مسائل شناسایی شده هشدار دهند. سیستم ممکن است سعی کند یک مشکل را به طور خودکار حل کند، بسته به موضوع، قبل از اینکه انسان را درگیر کند. به طور مستمر کارایی خود سیستم را پیگیری و بهینه کنید، اگرچه مدیر ساختمان می تواند در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کند.

انواع داده هایی که BAS جمع آوری می کند و کاربردهای آن

یک BAS با توجه به سیستم های هوشمند نصب شده در ساختمان و نیازهای تجاری، به مجموعه وسیعی از داده های حسگر دسترسی دارد. دما یکی از رایج ترین نقاط داده ردیابی شده است، زیرا این اطلاعات برای کنترل مناسب آب و هوا بسیار مهم است. برای اطمینان از تعادل مناسب هوای بیرونی و داخلی، کیفیت هوای داخلی کنترل می‌شود و از این فرآیند بیشتر برای تنظیم رطوبت در سازه استفاده می‌شود.

حسگرهای فشار و شیمیایی به دستگاه اجازه می‌دهند تا مسائل مربوط به کیفیت هوا را حل کند یا مسائل مربوط به جنبه‌های مکانیکی ساختمان را کشف کند. سیستم امنیتی داده هایی را رله می کند که ممکن است نشان دهنده مزاحمان بالقوه باشد، مانند حرکت در ساختمان هایی که ظاهراً خالی هستند.

آلارم‌ها می‌توانند از بسیاری از بخش‌های ساختمان مانند منابع تغذیه، آسانسور یا درگاه‌های الکترونیکی باشند. هنگامی که معیارهای دیگر را برآورده می کند، مانند زمانی که برق یک مرکز داده قطع می شود و به یک منبع بدون وقفه منتقل می شود، داده ها به UI منتقل می شود.

سیستم اتوماسیون

اصطلاح سیستم اتوماسیون ساختمانی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد به هر وسیله کنترل الکتریکی مورد استفاده برای راه اندازی دستگاه گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) ساختمان ها اشاره دارد. همچنین، BAS مدرن می تواند روشنایی داخلی و خارجی و همچنین امنیت، اعلام حریق و اساساً هر چیز دیگری را در ساختمان که برقی است کنترل کند. سیستم های کنترل HVAC قدیمی، مانند ترموستات های سیمی 24 ولت DC یا کنترل های پنوماتیک، نوعی اتوماسیون هستند، اما فاقد تطبیق پذیری و عملکرد سیستم های مدرن هستند.

مجموعه سهند ارتباط خاورمیانه با تکیه بر تیم تحقیق و توسعه و مهندسین و تکنسین های با تحربه و با مطالعه و بررسی، قدمی در هوشمند سازی در سطح بالاتر مانند هتل ها و بیمارستان های هوشمند و در مرحله های بعدی شهرک و شهری هوشمند برداشته است. امیدواریم که در سال جاری همچون سالهای قبل رضایت و آسودگی خاطر مشتریان خود را جلب نموده و در مسیر پیشرفت تکنولوزی و فناوری اطلاعات حرکت کرده و تبدیل به شهروندانی هوشمند شویم. ما محصولات نوآورانه و مقرون به صرفه ای را در پاسخ به نیازهای مشتری توسعه داده ایم.

شركت ما در سال 1385 در زمينه طراحي و اجرای پروژه هاي فناوري اطلاعات تاسيس گرديد. و توانست در مدتي كمتر از يكسال صلاحيت لازم را از شوراي عالي انفورماتيك كشور (سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق) اخذ نموده و با ايجاد هسته فني ، مهندسي توانمند ، پرسنل مجرب و كار آزموده فعاليت هاي خود را در زمينه اجرا , طراحي و نگهداري شبكه هاي كامپيوتري در سطح WAN،LAN و امنيت آنها آغاز نمايد.

برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید. همچنین برای آشنایی بیشتر با سیستم یکپارچه سازی پیشرفته می توانید مقاله های یکپارچه سازی ساختمان و خانه هوشمند را مطالعه کنید.

شاید به این مطالب نیز علاقه داشته باشید